Menu Zamknij

dr Amelia Golema


Adiunkt w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, doktor nauk społecznych w dziedzinie psychologii, absolwentka Wydziału Instrumentalnego oraz Podyplomowego Studium Muzykoterapii AM we Wrocławiu, jak również Podyplomowego Studium Logorytmiki AM w Gdańsku oraz Podyplomowego Studium Logopedii na Uniwersytecie Wrocławskim. Odbyte staże, szkolenia i wygłoszone wykłady m.in.w Uniwersytecie Bolońskim, Uniwersytecie Jyväskylä (Finlandia), Leiden (Holandia), Mozarteum (Salzburg) oraz wielu ośrodkach w Polsce (m.in. w ramach szkoleń CEA oraz CENSA).

Zainteresowania naukowe oraz badawcze: przestrzeń dźwiękowa w obszarze ucho – mózg, rola muzyki w budowaniu relacji interpersonalnych, trema, kryzys i tożsamość artysty, edukacja muzyczna w kształtowaniu osobowości twórczej.

Wybrane publikacje:

  • Golema Amelia (2019) „Sztuka” samokontroli w przestrzeni edukacji muzycznej. [W:] E. Szatan, A. Nowak-Łojewska, A. Komorowska-Zielony (red.) Być nauczycielem być uczniem w perspektywie jutra. Od sztuki uczenia się do uczenia się sztuki. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
  • Golema Amelia, Kramarz Małgorzata (2019) Moje dziecko już nie chce grać – doświadczenie kryzysu w edukacji muzycznej, [W:] A.Golema, M. Kramarz (red.) Uczeń, nauczyciel, rodzic w rzeczywistości edukacji muzycznej: triada w kryzysie? Wydawnictwo AMKL.
  • Golema Amelia (2018) Dźwięk, śpiew i cisza w życiu człowieka. [W:] A. Franków – Żelazny (red.) Współczesna chóralistyka. Wartości, konteksty, perspektywy. Wydawnictwo AMKL.
  • Golema Amelia (2017) Uczeń szkoły muzycznej – między profilaktyką a terapią. [W:] L. Kataryńczuk – Mania (red.) Z zagadnień terapii artystycznej, logopedycznej i pedagogicznej. Zielona Góra, Wydawnictwo Skarbona.
  • Golema Amelia (2016) Edukacja muzyczna w kształtowaniu osobowości twórczej dziecka. [W:] A. Delecka – Bury (red.) Współczesne wyzwania szkolnictwa muzycznego. Specyfika kształcenia małego dziecka. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Golema Amelia (2016) Selected elements of music education In the formation of communicative competence in adolescents with intellectual disabilities.[W:] I. Polak, E. Grygar (red.) Music fine arts and theatre in the art education of children and young adults. Wrocław, Wydawnictwo AMKL.
  • Golema Amelia (2016) Edukacja muzyczna jako forma kształtowania osobowości twórczej dziecka. [W:] A. Delecka – Bury (red.) Współczesna wyzwania szkolnictwa muzycznego. Specyfika kształcenia małego dziecka. ISBN 978-83-8019-591-2 Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s.98-111.
  • Golema Amelia (2014) „Interdyscyplinarne podejście w terapii logopedycznej osób
    z niepełnosprawnością intelektualną w Warsztacie Terapii Zajęciowej”
    [W:] D. Baczała, J. Błeszyński (red.) Muzyka w logopedii. Terapia, wspomaganie, wsparcie. Trzy drogi, jeden cel. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK. s. 119-127.
  • Golema Amelia (2016) „Wybrane elementy edukacji muzycznej w kształtowaniu kompetencji komunikacyjnej młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną” [W:] I. Polak, E. Grygar (red.) Muzyka, plastyka i teatr w edukacji artystycznej dzieci i młodzieży. Wrocław, Wydawnictwo AMKL.
  • Golema Amelia (2016) Rozwój poznawczy i emocjonalny dziecka w kontekście muzycznego abecadła Lidii Bajkowskiej. [W:] H. Tomaszek-Plewa, I. Polak (red.) Wczesna edukacja muzyczna. Rozważania, propozycje, badania. Wrocław, Wydawnictwo AMKL, s.39-49.
  • Golema Amelia (2016) Rozważania nad istotą wczesnej edukacji muzycznej we współczesnym świecie. [W:] H. Tomaszek-Plewa, I. Polak (red.) Wczesna edukacja muzyczna. Rozważania, propozycje, badania. Wrocław, Wydawnictwo AMKL, s.103-113.
  • Golema Amelia (2014) „Rezonans dźwięków w gabinecie logopedy. Muzyka, emocje, komunikacja.”[W:] Ditta Baczała, Jacek Błeszyński (red.) Terapia logopedyczna. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, s. 133 – 140.
  • Golema Amelia (2014) Wczesna edukacja muzyczna jako działanie profilaktyczne. Kontekst emocjonalny, poznawczy i społeczny.” [W:] A. Michalski (red.) Tradycje myśli pedagogicznej w nauczaniu muzyki. Gdańsk: Wydawnictwo Athenae Gedanenses, s. 317-324.

Przyznane nagrody

  • Brązowy Krzyż Zasługi Prezydenta RP za działalność naukową oraz dydaktyczną (2018)
  • Nagroda Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej za szczególny wkład w rozwój edukacji muzycznej w Polsce (2017)